Argentinië: laatste dagen - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Bregje Schellekens - WaarBenJij.nu Argentinië: laatste dagen - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Bregje Schellekens - WaarBenJij.nu

Argentinië: laatste dagen

Door: bregje

Blijf op de hoogte en volg Bregje

27 Januari 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Hallo allemaal,

Vanaf nu worden de verslagjes gemaakt door 'tante' Bregje! Sinds 19 januari hebben we een klein nichtje: Elise!
Ik zal nog even 10 weken op de tanden moeten voor ik haar kan vastpakken, maar gelukkig is er skype en de webcam...

Ik was gebleven bij El Chaltén en de Fitz Roy. Hier zijn we een aantal dagen gebleven om te wandelen. De eerste dagen hadden we nog redelijk weer, maar dat is jammer genoeg omgeslagen in harde wind en regen... Maar het is zeker een hele mooie streek. Ik heb wel een aantal wandelingen overgeslagen omdat mijn knieën na de Torres toch wel wat veel pijn deden... En Cindy heeft de laatste dag ook niet kunnen wandelen... Onze wandelschoenen stonden buiten aan de deur van onze cabaña. Maar toen Cindy de hare wilde aandoen: geen schoenen meer! Er lopen daar wel veel honden, maar het moet dan wel een heel slimme hond geweest zijn om net twee dezelfde schoenen mee te nemen... Vanaf de straat was het ook niet te zien dat de schoenen buiten stonden. Dus heel vreemd... We hebben ze in ieder geval niet meer terug gezien :-(

Na El Chaltén zijn we terug naar boven gegaan naar Bariloche. Dit was een busreis van 28 uur. We hadden een camabus genomen. Tom en ik hadden die al vaker genomen en dan heb je brede zetels waar je in kan slapen en je krijgt eten en drinken. Maar in Patagonië blijkbaar niet. We kregen 's avonds nog een broodje, maar dat was het dan wat eten betreft. De airco werkte ook niet, dus op een gegeven moment was het 31° in de bus! En wij maar tegen Christel en Cindy zeggen dat het wel mee viel, zo'n camabus. Die geloven ons dus ook nooit meer :-)

In Bariloche hebben we dan een auto gehuurd zodat we de 'ruta de los 7 lagos' konden rijden. Jammer genoeg is voor Chris en Cindy deze laatste week letterlijk in het water gevallen. We hebben echt pech gehad met het weer. We konden niet kamperen door de regen en hebben dus vaak lang naar slaapplaats moeten zoeken omdat het hier nu hoogseizoen is. Dus ons plan van te kamperen bij de meren en wat te wandelen is een beetje mislukt... De Argentijnen zijn dan wel zo sympathiek om ons bij een nationaal park eerst 10 euro te laten betalen om dan te zeggen dat we wel niet mogen wandelen, want het regende! Niet te begrijpen. En het regende zelfs helemaal niet hard. Dus we zagen echt het probleem niet...
Maar ondanks het slechte weer hebben we ons toch goed geamuseerd en was het heel gezellig met de 'Thyskes'. Het was dus ook jammer toen we ze hebben moeten afzetten op de luchthaven van Bariloche!

Na het afscheid zijn wij nog even terug afgezakt naar het iets zuidelijker gelegen El Bolson. Dit is een klein 'hippie'stadje bekend voor zijn rode vruchten. Dus hier heb ik zelfs een Brusselse wafel met frambozen en aardbeien kunnen eten :-).
En hier hadden we ook weer mooi weer! We zijn dan ook weer gaan wandelen en één van de wandelingen eindigde aan een refugio op het einde van een vallei waar nog sneeuw was. Wel een serieuze kuitenbijter! 1000 m stijgen op 15 km. Maar een mooie campsite waar we in de refugio warme choco konden gaan drinken met zicht op de sneeuw!

Na El Bolson zijn we dan naar Esquel geweest voor het Parque Nacional Los Alerces. Ook hier hebben we gekampeerd en gewandeld. Tja, eigenlijk zeg ik steeds hetzelfde hé: we hebben gewandeld... Maar dat is Patagonië, iets anders (gratis) kan je hier niet doen. Je kan hier wel parapenten, paardrijden, raften,... Maar het raften bewaren we voor Chili omdat het daar meer spectaculair zou zijn.

Morgen gaan we de grens over en trekken we Chili in. We zakken eerst weer even af naar beneden om Noord-Patagonië langs Chileense zijde te doen. Dus het volgende verslag gaat waarschijnlijk weer over wandelen :-). We hebben nu toch een goed beeld van Argentinië gekregen in die 8 weken. Het is absoluut een mooi land met echt prachtige dingen om te bezichtigen. Alleen met de Argentijnen hebben we het een beetje (veel) gehad. Die zijn toch wel redelijk arrogant en doen echt gewoon waar ze zin in hebben... Misschien dat het ook komt dat we de taal niet beheersen, maar ze zijn zeker minder sympathiek dan de Bolivianen. Benieuwd naar de Chilenen!

Voor de facebookers: de foto's staan erop, voor de niet-facebookers: nog even geduld voor Tom zijn link :-)

Groetjes,
Bregje

• 28 Januari 2011 - 11:33

Inge:

Jullie zullen wel geoefende wandelaars zijn nu....de dodentocht is dus een eitje voor jullie -)!
    Veel plezier in Chili en nog gefeliciteerd met de geboorte van Elise!

• 28 Januari 2011 - 11:48

BERT:

ja tante Bregje na al dit wandelen kan je gezellige wandeltochtjes gaan maken met Elise, is nu een peulschilletje.

• 28 Januari 2011 - 12:38

Mama Tom:

Misschien had die hond ook maatje 38....

• 28 Januari 2011 - 20:25

Tamara:

hey tante Bregje, leuk om nog eens een verslagje te krijgen. De oefeningen in Bilbao hebben dan toch niet echt voor wonderen gezorgd...
    Geniet van Chili en toy toy toy met de knietjes

• 29 Januari 2011 - 20:19

Cindy:

Snik snik..Ik wil terug..snik snik..
    Potverdorie! Wij zijn weg en jullie krijgen weer mooi weer..Nee nee, dat is verdiend hoor, want een week slecht was zeker genoeg!!
    Laatste dagen zijn precies ook nog plezant geweest..En nu hup weer naar Chili..Veel plezier daar!!

• 03 Februari 2011 - 22:00

Buurman Bart:

Hela! Driesen! luien dèrm! Zet nog eens ne keer wat fotokes op picasa!
    Vriendelijke groetjes van Bart & co.