Coming home... - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Bregje Schellekens - WaarBenJij.nu Coming home... - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Bregje Schellekens - WaarBenJij.nu

Coming home...

Door: bregje

Blijf op de hoogte en volg Bregje

03 April 2011 | Ecuador, Quito

Hallo allemaal!

Voor de laatste keer nog even een kort verslagje. Goed nieuws: het paspoort is vrijdag op het nippertje aangekomen hier in Quito! Dus we kunnen gewoon met ons oorspronkelijk ticket naar huis vliegen. Dat was een ongeloofelijke opluchting! We hebben de afgelopen weken toch vaak zitten piekeren en tellen of het er op tijd zou geraken :-)

Buiten dit piekeren zijn we na verschrikkelijke lange busritten nog van Lima naar de Galápagos eilanden geweest. We hadden dit niet op voorhand gereserveerd. We zijn gewoon naar daar gevlogen en hebben daar een lastminute geboekt. En dat is dus absoluut de manier om het te doen. Zo betaal je minder dan de helft dan dat je het thuis zou boeken. We hadden op voorhand een budget bepaald. We dachten hiermee een 5-daagse cruise te kunnen doen. Maar bleek dat we daar een 8-daagse op een luxe boot mee konden nemen!

Het is inderdaad een 'once in a lifetime experience' zoals ze zeggen! De dieren hebben absoluut geen schrik. Je kan ze bij wijze van spreken gewoon aanraken. Zo dicht in de buurt kan je komen. De eerste dagen was het dus ook heel indrukwekkend! Op prachtige stranden tussen de zeeleeuwen wandelen. Oppassen dat je niet op een iguaan of lavahagedis gaat staan. Pelikanen die liggen te dobberen op de zee, blauwvoetgenten die de paringsdans aan het maken zijn, fregat vogels die hun vrouwtjes proberen te imponeren met hun rode keelzakjes...En dan natuurlijk al Darwin zijn vinkjes.

De boot was een catamaran. We hadden deze gekozen in de hoop dat die redelijk stabiel zou zijn en de zeeziekte dus zou meevallen. Meestal viel het reuze mee, maar soms hebben we toch serieus liggen zwalpen. Het ging hard met de touristil... Douchen is dan ook niet echt gemakkelijk :-). Op onze boot hadden ook al een paar bekende mensen gezeten. Onder andere Liz Taylor (waarvan we op de boot vernamen dat ze gestorven was) en Russell Crowe.
Het eten was ook heel lekker. Drie keer per dag uitgebreid buffet. Twee keer per dag dessert, pizza als snack na het snorkelen,... Niet goed voor de kilotjes :-).

Het was wel heel goed te zien dat wij de lastminute backpackers waren op de boot (samen met een Turks koppel). Voor de rest waren het allemaal rijke Amerikanen die alles 'amazing' vonden. En ze waren van de leeftijd van onze ouders :-). De gids was ook duidelijk niet zo heel blij met ons. Waarschijnlijk vermoedde hij van ons een veel kleinere tip dan van de rest :-).

Het was dus allemaal heel leuk om eens mee te maken. Maar toch hebben we de verkeerde keuze gemaakt om 8 dagen te gaan ipv 5. Na een paar dagen heb je alle dieren gezien en beginnen de dagen op de boot toch wel wat lang te worden. Tegen die tijd heb je honderden zeeleeuwen en iguanen gezien... Vooral Tom vond het saai worden. Alleen het snorkelen elke dag was echt geweldig! Zwemmen tussen de zeeleeuwen, pinguïns, schildpadden, grote roggen, kleurrijke vissen en witpuntrifhaaien! Echt prachtig! Op een avond zwommen de grotere galápagoshaaien rond onze boot. De volgende morgen gingen we toch met iets meer schrik het water in...

Na 8 dagen op een boot, draai je dus ook heel erg als je terug aan land bent. Die avond leek het of we nog altijd aan het schommelen waren in ons bed. Maar Tom was toch heel blij dat hij van die boot af was!

Op dinsdag, de dag nadat we terug waren van de Galápagoseilanden, kwam dan eindelijk het langverwachte mailtje dat mijn paspoort verstuurd was van Santiago naar Quito! Toen konden we eindelijk gerust zijn! We zijn toen ook onmiddellijk richting Quito getrokken.

Hier hebben we het dan vrijdag kunnen oppikken. Het ligt nu veilig in een locker achter slot en grendel tot maandag :-).

Gisteren zijn we dan naar 'el Mitad del Mundo' geweest en hebben we op de 0-0-0 breedtegraad (de evenaar dus) gestaan. Ondertussen hebben nieuwe metingen uitgewezen dat dat niet de juiste plaats is (de echte evenaar ligt een paar honderd meter verder) maar het is nog altijd een grote toeristische attractie. We hebben dus ook het trukje met het water gezien dat op de evenaar recht naar beneden valt, in het noorden tegen de klok weg loopt en in het zuiden met de klok mee. We hebben wel niet kunnen ontdekken hoe ze het klaar krijgen.

Vandaag is onze laatste dag en gaan we wat rondwandelen in het oude, koloniale gedeelte van Quito. En dan morgen: richting België!

Tot heel binnenkort!
Bregje

• 03 April 2011 - 16:26

Inge:

Een hele goede terugreis toegewenst!

• 03 April 2011 - 19:03

Dirk Van De Kerkhof:

Ik wens jullie beiden een behouden terugreis toe, zonder dat er nog voorwerpen verdwijnen.
    Laat alle zorgen en gewrichtspijnen ginder en kom met de rest behouden thuis.
    Gr. Dirk

• 03 April 2011 - 20:20

BERT:

Hopelijk zonder verdere obstakels.
    We zitten allemaal te wachten, vooral Elise.

• 03 April 2011 - 20:54

Caroline:

Goede reis en tot gauw!

• 04 April 2011 - 06:49

Veerle:

wees welkom in België en vergeet de zon niet mee te brengen.

• 04 April 2011 - 08:05

Philip:

Hi Bregje en Tom,
    Bedankt voor de heel leuke verslagen, ik heb er echt van genoten en heeft me zin gegeven om er zelf nog eens uit te trekken. 6 maand zal me wel niet lukken, vrees ik, maar je weet nooit natuurlijk.
    Welkom thuis, en Tom, deze zomer wandelen !!!

• 04 April 2011 - 08:52

Cindy:

Goede terugreis gewenst en CU soon!!!!!

• 04 April 2011 - 11:14

Pascale:

Wow, een mens krijgt echt zin in een lange avontuurlijke reis bij het lezen van jullie verslagen. 't moet een prachtige vakantie geweest zijn!! Behalve de diefstal dan he.
    Ik wens jullie een hele goede terugvlucht en Bregje, geniet van de baby van je zus bij je thuiskomst!!!
    tot gauw!

• 05 April 2011 - 15:26

Gerry Uit Maasbracht:

Bregje en Tom, ik heb van jullie reisverslagen genoten en ook van de prachtige foto's. Ik wens jullie een goede reis terug.

• 08 April 2011 - 21:40

Nikkie Van Willigen:

Hey Bregje en Tom! Hoop dat jullie veilig thuisgekomen zijn. Leuk om jullie verhalen nog te horen zo net voor jullie terugvlogen. Geniet van de eerste daagjes thuis! Liefs Nikkie